Arbetsgivare - det här gäller för dig
Som arbetsgivare på ett privat företag med kollektivavtal ska du teckna kollektivavtalad tjänstepension och försäkring för dina anställda. Du ska också administrera försäkringarna löpande och när saker händer i dina anställdas liv.
Avtalat informerar och hjälper dig med dina frågor
Det är Svenskt Näringsliv tillsammans med LO, och Svenskt Näringsliv tillsammans med PTK som förhandlat fram kollektivavtalen som säger att anställda ska ha pension och ett antal försäkringar via jobbet. Det innebär trygghet för både dig som arbetsgivare och dina anställda. Vi på Avtalat finns här för att informera både dig och dina anställda.
Pensionen dina anställda får via jobbet fungerar som ett försäkringspaket. Det består dels av tjänstepension och flera försäkringar som ger extra skydd när saker händer under arbetslivet. Vilken pensions- och försäkringslösning du ska teckna beror på om dina anställda är tjänstemän eller arbetare.
Praktisk information och enkla checklistor
På avtalat.se hittar du allt du behöver veta om försäkringarna. Du kan till exempel läsa om hur du ska gå tillväga för att teckna försäkringsavtal och se sammanställningar över kostnader och premier. Våra enkla checklistor hjälper dig med hur du ska administrera dina anställdas tjänstepension och försäkringar. Du ska bland annat rapportera in dina anställdas löner och ha koll på när det händer saker som påverkar försäkringarna.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för arbetsgivare
I vårt nyhetsbrev för arbetsgivare håller vi dig uppdaterad om nyheter och förändringar inom området kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Vi skickar nyhetsbrevet några gånger per år. Vi har också ett allmänt nyhetsbrev, som vänder sig till alla som är nyfikna på Avtalat, våra tjänster och erbjudanden.
Tack för din anmälan. Glöm inte att bekräfta din prenumeration genom det mejl vi strax skickar till dig.