Om en anställd blir sjuk
När en anställd blir sjuk kan hen få ersättningar från flera olika håll. Du som arbetsgivare betalar ut sjuklön och Försäkringskassan betalar ut sjukpenning och sjukersättning. Den kollektivavtalade sjukförsäkringen ger kompletterande ersättningar.
Checklista
Gör så här när en anställd blir sjuk
När en anställd blir sjuk har du som arbetsgivare några saker att ta tag i, oavsett hur länge hen är borta från jobbet. Gå igenom de här checklistorna så får du koll på vad du behöver göra.
Vanliga frågor om sjukfrånvaro
Om din anställda är tjänsteman ska du som arbetsgivare vanligtvis betala kollektivavtalad sjuklön från dag 15 till och med dag 90 av hens sjukfrånvaro. Du kan läsa i ditt kollektivavtal vad som gäller.
Från och med dag 15 av sjukfrånvaron kan den anställda få ut pengar från den sjukförsäkring hen har genom kollektivavtalet, Avtalsgruppsjukförsäkringen (AGS). Den funkar som ett komplement till sjukpenningen från Försäkringskassan. För att få ersättning från försäkringen behöver den anställda, eller du som arbetsgivare, göra en anmälan hos Afa Försäkring. Om din anställda gör anmälan kommer Afa Försäkring höra av sig och be dig bekräfta att personen jobbar hos dig.
När en tjänsteman är sjuk betalar du vanligtvis kollektivavtalad sjuklön från dag 15 till och med dag 90. Du kan läsa i ditt kollektivavtal vad som gäller.
Dag 91 ska du som arbetsgivare göra en sjukanmälan till Collectum. Då betalas ITP sjukpension ut till den anställda från Alecta.