När en anställd ska vara tjänstledig
När någon av dina anställda ska vara tjänstledig kan dina inbetalningar till hens pension och försäkringar påverkas och ibland pausas helt. Även det skydd den anställda har genom försäkringarna kan förändras. Därför är det viktigt att både du och din anställda har koll på vad som gäller vid en tjänstledighet.
Checklista
Gör så här när en anställd ska vara tjänstledig
Det finns vissa saker du som arbetsgivare behöver tänka på inför och under en tjänstledighet. Följ våra checklistor för att få koll på alla delar.
Vanliga frågor när en anställd ska vara tjänstledig
Ja, den lön du betalar ut till den anställda under året ska som vanligt rapporteras in till Fora.
Om den anställda är tjänstledig på deltid ska du anmäla den utbetalda bruttolönen till Collectum varje månad.
Om den anställda är tjänstledig på deltid ska du anmäla hens årslön för den aktuella arbetstiden till Collectum.