Checklista - Uppsägning på grund av arbetsbrist
Ibland kanske det går sämre för företaget och du kan behöva säga upp en eller flera anställda på grund av arbetsbrist. Det är så klart en av de tyngre uppgifterna du har som arbetsgivare. Men det är också ett av många tillfällen då det är skönt att ha kollektivavtalade försäkringar. Omställningsstödet innebär att den som blivit uppsagd kan få hjälp att gå vidare i arbetslivet.
Checklista
Gör så här när anställd ska sägas upp på grund av arbetsbrist
Följ våra checklistor så blir allting rätt.
Ord att ha koll på vid arbetsbrist
Omställningsstöd för arbetare
Omställningsstöd är ett samlingsnamn för den hjälp en anställd arbetare kan få från Trygghetsfonden TSL om hen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist eller sjukdom eller efter att en tidsbegränsad anställning löpt ut. Den som förlorat jobbet kan få hjälp med att hitta ett nytt jobb eller att börja studera.
Avgångsbidrag (AGB) för arbetare
Avgångsbidrag (AGB) är en ersättning som kan betalas ut till arbetare som sägs upp på grund av arbetsbrist. Om ditt företag omfattas av huvudavtalet om omställning, kan försäkringen även gälla om den anställda blir uppsagd på grund av sjukdom eller efter att en tidsbegränsad anställning löpt ut. Den som har fyllt 40 år har rätt till ersättning om hen har jobbat minst 50 månader under de senaste fem åren.
Omställningsstöd för tjänstemän
Omställningsstöd är ett samlingsnamn för den hjälp en anställd tjänsteman kan få från TRR om hen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist eller sjukdom eller efter att en tidsbegränsad anställning löpt ut. Den som förlorat jobbet kan få hjälp med att hitta ett nytt jobb, börja studera eller starta eget.
Avgångsersättning (AGE) för tjänstemän
Avgångsersättning (AGE) är en ersättning som kan betalas ut till tjänstemän som sägs upp på grund av arbetsbrist, sjukdom eller efter att en tidsbegränsad anställning löpt ut. Den som har fyllt 40 år har rätt till ersättning om hen har jobbat minst fem sammanhängande år hos en eller flera arbetsgivare som varit anslutna till TRR eller TSL.
Vanliga frågor om uppsägning vid arbetsbrist
Om du har kollektivavtal för tjänstemän ska både du och den uppsagda göra en anmälan till omställningsorganisationen TRR. Därifrån kan tjänstemannen få hjälp att hitta ett nytt jobb, börja studera eller starta eget. Det finns även en möjlighet att få ekonomisk ersättning. För att få omställningsstöd från TRR behöver den som sagts upp uppfylla vissa villkor kring anställningstid och ålder.
För arbetare görs ansökan om omställningsstöd hos Trygghetsfonden TSL. Både du som arbetsgivare och den lokala fackliga organisationen ska ansöka. Omställningsstödet ska hjälpa den som blivit av med jobbet att hitta ett nytt jobb eller att börja studera.
Den som har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist kan dessutom få Avgångsbidrag (AGB) i form av ett engångsbelopp. Då är det den anställda som ansöker hos AFA Försäkring, men du som arbetsgivare ska också fylla i en del av blanketten. För att få Avgångsbidrag (AGB) behöver den som sagts upp uppfylla vissa villkor kring anställningstid och ålder.
Företaget kan tillsammans med den lokala tjänstemannaklubben komma överens om en annan leverantör än TRR. Om du funderar över att välja en annan leverantör rekommenderar vi dig att kontakta det berörda fack- eller arbetsgivareförbundet.
Det finns efterskydd i några av försäkringarna:
- Avtalsgruppsjukförsäkringen (AGS), som är en sjukförsäkring, gäller 720 dagar efter att anställningen avslutats. Då gäller den precis som när arbetaren var anställd.
- Om den som sagts upp blir sjuk inom 90 dagar efter att anställningen har upphört gäller premiebefrielseförsäkringen till Avtalspension SAF-LO.
- Tjänstegrupplivförsäkring (TGL), som ger familjen en summa pengar om arbetaren dör, gäller alltid 180 dagar efter att en anställning avslutats. Om den uppsagda fortsätter vara arbetslös förlängs försäkringen i max två år.
Ja, omställningsstödet för både tjänstemän och arbetare gäller oavsett hur många som sägs upp.